Alle STARR's op een rij.

STARR 1

Woensdag 30 oktober: Langs de koffiebranderij van Giraffe Coffee Roasters;

S:  Voordat we begonnen met het afspreken, had ik van te voren een afspraak geregeld met Leslie, een van de werknemers van Giraffe. Hierna hebben we met z’n drieën (Tom, Erik en Beau) afgesproken bij de koffiebranderij.

T: Het doel van dit bezoek was om erachter te komen of er een kwalitatief goede koffie te vinden was bij een Rotterdams bedrijf, voor een lagere prijs die we op dit moment betalen.

A: We kwamen daar binnen en Leslie vertelde even voor de duidelijkheid wat ze allemaal in de koffiebranderij deden. Daarna hebben we per koffie geproefd wat de smaak was wanneer het 1x gefilterd werd met een stalen filter of nog een keer met een papieren filter. Per koffie hebben niet alleen wij drie maar ook een van de eigenaren mee geproefd en dit bleek een fijne representatie van wat uiteindelijk de lekkerste smaak gaf. 

R: Uiteindelijk kwamen we erachter dat de koffie’s heel erg lekker waren en een fris karakter, precies wat we willen in onze koffie. Maar helaas hebben we wel moeten constateren dat we geen goedkopere koffie hebben kunnen vinden bij Giraffe. De prijzen van de Ethiopische koffie was 25,50 en de Guatemala 23,50. Dit is boven ons prijsbudget. 

R: Als reflectiepunt hadden we er natuurlijk uit van kunnen gaan dat Giraffe een specialty coffee branderij en daardoor moeilijk, ook al hebben ze grotere volumes, lagere prijzen kunnen bieden.

Daarom ben ik daarna meteen weer gaan mailen naar koffiebranderijen, we 

STARR 2: Lerende

In deze STARR beschrijf ik een situatie waar ik niet per se direct heb ‘geleerd’, maar wel de competenties heb ondernomen die onder deze kerncompetentie vallen. Leren doe je de hele dag, maar deze situatie is hier zeker voor geschikt.

S: Op maandag 21 oktober na de herfstvakantie werd er geacht van de groep minor studenten dat we aan de slag gingen met een experiment. Vanaf deze situatie heb ik met de groep een plan proberen te maken om ons product te testen. Eerder op de dag wilde ik de meegenomen flesjes bezorgen bij het adres van de bestelling. Dit heb ik vervolgens naar hun gecommuniceerd om duidelijk te maken dat ik dit later ging bezorgen. Dit gaf vervolgens wel de mogelijkheid om het product te laten testen. 

T: Vanuit deze positie heb ik ervoor gekozen om specifiek een experiment uit te voeren waaruit we zouden weten of mensen het zouden kopen wanneer we het bij twee verkooppunten op een verschillende manier zouden aanprijzen. 

A. Toen dit plan uiteindelijk duidelijk voor mij was (rond 2 uur in de middag op maandag), ben ik als eerste gaan kijken welke zaken de volgende morgen open zouden zijn en welke interesse zouden kunnen hebben. 

Op basis van eerdere gesprekken dat we met ‘de Willem’ hadden, ging ik daar eerst langs. Daar bleken ze enthousiast over het product zelve, maar niet over de inkoopprijs. Daarnaast was ik niet helemaal duidelijk in mijn communicatie naar hun – om het product daar de volgende morgen neer te leggen – en dat zorgde ervoor dat we de volgende dag om 9 uur ook daar even een paar afspraken moesten maken. Het lukte wel, hij vond het geen probleem. Daarnaast kwam een praktische fout van mij. Ik gaf niet vier flesjes aan de Willem, maar het hele doosje. Ook hadden ze één flesje om te proeven, waardoor ik vervolgens met geen flesjes meer zat om naar een andere zaak te brengen. Toen heb ik het volgende gedaan. Normaal heb je bij de productie 23 uur tijd nodig om het de juiste smaak te laten krijgen, maar daar had ik de tijd niet meer voor. Daarom heb ik ervoor gekozen om het op ‘flash brew’-methode te produceren, dus hete koffie op ijsblokjes. Dit kan je slechts 3 dagen bewaren, maar omdat het om slechts één dag ging dacht ik te weten dat dit de juiste oplossing zou zijn. De ijskoffie was uiteindelijk om 4 uur klaar en daarom moest ik nog opschieten voordat de ontbijtzaakjes dicht gingen. Als eerste ging ik naar binnen bij Sajoer rond 5 uur en daar vertelde ik mijn verhaal. Gelukkig kende ik de mevrouw achter de bar en vond het goed dat we het voor één dag zouden neerzetten. 

Op woensdag 22 oktober gingen we naar de twee testlocaties. De jongens hadden posters geregeld. En toen we gezamenlijk naar Sajoer gingen bleek de boodschap ergens in hun communicatie niet meer te kloppen. Ik had gecommuniceerd dat dit een schoolopdracht was, maar zij dachten dat ik dit ging verkopen aan hun. Daardoor verwees de mevrouw achter de bar, die ik ditmaal niet kende, ons steeds naar haar baas. En toen vroegen we om haar nummer, maar ze vertelde ons dat ze zelf contact ging opnemen met ons.

R: Het uiteindelijke resultaat van het experiment bleek wel variabel. Omdat het flesje van ons bij Sajoer wel de hele tijd op de bar bij het betaalautomaat bleef staan en er flyers op tafels lagen denken we dat dit goed te vergelijken is met de situatie die we hebben gecreëerd bij de Willem. Check de bijlage 2 hiervoor. De Willem heeft een andere opstelling in vergelijken met Sajoer. 

De opstelling van De Willem, welke duidelijker was als gast, was ook uiteindelijk succesvoller. Met uiteindelijk 2 verkopen was dit beter dan Sajoer met 0 verkopen.

R: In de toekomst zou ik niet op last minute een experiment gaan regelen, want het overvalt de eigenaren van het restaurant. Dat zou voor de volgende keren betekenen dat ik dit een week van

 

STARR 3:

S: